I am the I

Välkommen till Ho'oponopono

 

Ho'oponopono är en urgammal Hawaiiansk förlåtelseprocess. Det handlar om att förlåta sig själv (och alla inblandade) för allt det man, medvetet eller omedvetet har tagit på sig genom åren

 

Allt som vi någonsin har varit med om finns lagrat i våra kroppsceller och i det undermedvetna. Dessa cellminnen är laddade med känslor, somliga positiva och många, många med tunga jobbiga känslor t ex skuld skam rädslor ilska hat bitterhet avund osv. Så fort ett minne kommer upp reagerar vi, antingen positivt, negativt eller neutralt. Alltid. Utan undantag

 

Summan av kardemumma är att vi för det mesta styrs av våra cellminnen. Vårt NU och vår Framtid kontrolleras av vår Historia. Hur galet är inte det?

 

Genom att använda redskapen i Ho'oponopono rensar man på sina cellminnen, dvs man rensar på den känsloladdning som är kopplat till varje minne och på så sätt skapar man frihet från sin historia. Över tid laddas minnet ut (ungefär som ett batteri som blir tom på energi) och minnet slutar att påverka oss i nuet. Rensar man mycket och ofta går processen fortare

 

Här är några av verktygen:

 

1. I am the I


Det första "I" referar till oss själva som personer. Det andra "I" står för Infinity, dvs Oändligheten, Universum, Kosmos, Skaparen av allt som är, Spirit, Gud, Allah, Oneness osv. Kärt barn har många namn, jag kommer här att använda benämningen Universum, alltings början och slut. Med "I am the I" identifierar jag mig själv både som en del av Universum och även som hela Universum. Jag erkänner och accepterar mig själv som Gudomlig oändlig varelse

 

Använd frasen när du påbörjar något (din dag, möten på jobbet, måltider osv) och närhelst du behöver påminna dig själv om din sanna natur som Gudomlig varelse

Du upprepar det tyst för dig själv några gånger, som en välsignelse

 

2. Peace of I

 

Peace betyder både fred och frid, i detta sammanhang syftar man på sinnesfrid. "I" syftar åter igen på Universum, så frasen kan översättas med universell sinnesfrid

 

Använd frasen när du avslutar något (din dag, möten, måltider osv). Fras 1 och 2 kan med fördel användas tillsammans när man rensar på något som du upplever just nu. Du upprepar dem tyst för dig själv tills du känner att din reaktion har avtagit eller så länge du känner för det


3. Thank you - I love you - I appologize - Please forgive me


Ersätt dina gamla uttjatade tankar med dessa fyra fraser. Om och om och om igen i all oändlighet. Från morgon till kväll, från stund till stund och speciellt när du reagerar negativt på någon händelse i din vardag

Fördelarna är många:

  • du uttrycker tacksamhet och kärlek
  • du ber dig själv om ursäkt för allt du har lagrat inom dig
  • du väljer att förlåta dig själv för detta eftersom du inte visste bättre i stunden
  • du väljer dina egna tankar, istället för dem som din hjärna massproducerar
  • du tar tillbaka din makt över din hjärna, och över tid skapar du sinnesfrid

OBS!!! Om du googlar Ho'oponopono så kommer du snabbt att lägga märke till att överallt, även på officella sajter så står det "I am sorry" (jag är ledsen) istället för som det borde vara "I appologize" (jag ber om ursäkt). Enligt pricipen "det du fokuserar på får du mer av" är det ju synnerligen osmart att ofta upprepa "jag är ledsen", eller hur? :))

 

4. Ha-breathing eller Breath of Ha

 

Breathing/breath står för andning och Ha står för Livet, dvs den Gudomliga Skapar-kraften. Så frasen kan översättas till "Den Gudomliga Skaparkraften som flödar via andningen". Visst låter det helt underbart! :)

 

Så här går det till:

  • andas in genom näsan medan du räknar till 7
  • håll andan medan du räknar till 7
  • andas ut genom munnen medan du räknar till 7
  • håll andan medan du räknar till 7

Detta räknas som 1 runda. Du gör 7 rundor sammanlagt. Det ska kännas ansträngningslöst, så anpassa din räkning så att du inte skapar stress inom dig. Du kommer ganska snabbt att hitta din naturliga rytm

 

Ha-breathing fungera utmärkt som meditation, när du t ex känner dig upprörd, stressad, nervös, orolig eller behöver fokusera, osv. Gör det så ofta du vill, speciellt precis innan lägger dig. De flesta blir lugnare och sover bättre. Om du känner att du istället piggnar till av denna övning är det bättre att göra det några timmar innan läggdags

 

Har du inte möjlighet att göra själva övning kan du upprepa frasen "Ha-breathing" eller "Breath of Ha" tyst för dig själv några gånger och föreställ dig att den Gudomliga Skaparkraften flödar genom dig

 

   ♥      

 

 

Peace of I

 

 Ansvar

 

Jag är 100 % ansvarig för

alla mina erfarenheter

 

Allt¹ som jag upplever via mina sinnen har jag 100 % ansvar för

 

Ansvaret att rensa på mina erfarenheter 

är helt och hållet mitt

 

¹med allt menar jag även sånt

som jag inte har upplevt själv

dvs allt jag läser om, hör talas

om, ser på TV eller Internet

 

I am the I

Peace of I

 

Thank you I love you

I appologize

Please forgive me

 

Ha-breathing

 

Tillbaka till Start

 

Tillbaka till Stress

 
stäng